Stockfoto’s. Wel of niet?

Foto's op de website

Één van de eerste zaken, die veel ondernemers oppakken is het creëren van website. Je wilt immers jouw product of dienst aan de wereld presenteren en je website is daar een perfect hulpmiddel voor. Natuurlijk horen er op die websites ook een paar goede foto’s bij.

Stockfoto's of een fotograaf inhuren?

Bij het zoeken naar goede foto’s heb je in principe twee mogelijkheden: Ofwel je huurt een fotograaf in om foto’s voor je website te maken of je maakt gebruik van stockfoto’s.
Stockfoto’s zijn foto’s, die je tegen betaling kunt downloaden en kunt gebruiken voor je website, folders, reclame-uitingen etc.

Grote partijen, zoals Shutterstock en Getty Images beschikken over enorme databases, waar je kunt kiezen uit miljoenen foto’s, video’s en graphics. Vaak tegen aantrekkelijke tarieven.

De enorme keuzemogelijkheid en de vaak aantrekkelijke prijzen maken dat veel ondernemers geniegd zijn om te kiezen voor stockfoto’s.

Authenticiteit

Regelmatig zie ik websites voorbij komen, die volledig zijn ingericht met stockfoto’s. Op zich niets mis mee, aangezien je prachtige foto’s kunt gebruiken zonder daarvoor een fotograaf in te huren.

Een ander verhaal wordt het als je jezelf op de markt presenteert als authentiek, uniek, one of a kind etc.

Het nadeel van stockfoto’s is namelijk dat iedereen ze kan gebruiken en de populaire foto’s vaak op meerdere websites of andere media terug zijn te vinden.

Daarnaast is er een aantal fotografen dat volledig gespecialiseerd is in het maken van stockfoto’s en met een vast team met modellen werkt.
Zo heb ik het zelfde model al eens als arts in een personeelsadvertentie gezien, als tevreden eigenaar van een nieuwe dakkapel en als grootvader, die enthousiast met zijn kleinkinderen speelt.

Zo uniek ben je dus niet meer, als je je website vult met stockfoto’s.

Proef op de som

Om de proef op de som te nemen heb ik een stockfoto van Adobe aangeschaft en een reverse search op Google gedaan. De foto leverde 865 resultaten op en is op veel websites terug te zien. Niet bepaald unieke content toch?

Succesful businesswomen giving a high five

De resultaten na een reverse search op Google

Unieke content

Wil je wel unieke content op je website? Overweeg dan om je foto’s/video’s door een professional te laten maken.
Stockfoto’s zijn wellicht een goedkopere optie (wat overigens niet altijd het geval is), maar je hebt geen unieke content. En juist authentieke content maakt jouw bedrijf herkenbaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.