Als je bewust bezig bent met de identiteit van je bedrijf, weet je wie je bent, waar je voor staat en welke doelgroep je wilt bereiken. Dit komt terug in je “tone of voice”, het gebruik van de kleuren op je website en uiteraard ook in je bedrijfsfotografie.
Jouw profielfoto vormt hier geen uitzondering op. Het eerste waar ik naar kijk bij een LinkedIn profiel is de profielfoto. Natuurlijk is dat ook een deel beroepsdeformatie, maar je profielfoto is vaak het eerste wat mensen van jou zien en hun eerste indruk wordt daarop voor een groot deel gebaseerd.
Uiteraard zorg je ervoor dat je zakelijke portretfoto de beste versie van jezelf toont, want die eerste indruk moet natuurlijk top zijn!
Kleding zakelijke portretfoto
Vaak wordt mij de vraag gesteld welke kleding je het beste kunt dragen bij het maken van je zakelijke portretfoto. Los van een aantal basistips (deze kun je terugzien in deze video met kledingtips voor zakelijke portretfoto’s) is het vooral ook belangrijk om je doelgroep in het achterhoofd te houden.
Voor een advocaat bijvoorbeeld, die gespecialiseerd is in grote fusies en overnames is een pak met das in de meeste gevallen een uitstekende kledingkeuze. Anders wordt dat als je doelgroep bestaat uit jongeren. Een pak is dan in veel gevallen “too much” en je doelgroep zal zich niet snel in je herkennen.
Nieuwe zakelijke portretfoto?
Toe aan een nieuwe zakelijke portretfoto en twijfel je over je kleding? Kijk verder dan de kleuren, die je wel of niet staan.
Stel jezelf ook de vraag wie je doelgroep is en of zij zich aangesproken voelen tot de manier waarop jij je kleedt, want voor et het weet sta je overdressed (of underdressed) op je zakelijke portretfoto.