Tips Online Verkoop

Ondernemen is populair en het aantal webwinkels neemt enorm toe. Niet zo vreemd natuurlijk, want iedereen wil wel een centje bijverdienen en wat is er makkelijker dan online spulletjes te gaan verkopen?

Kun je zo makkelijk online verkopen?

Stap 1
Je koopt bij een Chinese grootgrutter 100 look a like airpods, telefoonhoesjes of andere producten die je wilt gaan verkopen. Stap 2
Je wacht tot de boot met de container, waarin jouw  handelswaar in de haven van Rotterdam is aangekomen en met een beetje geluk heb je na een paar weken alles in huis. Stap 3
Je opent een account bij bol.com, knalt je producten erop en je loopt binnen. Toch?

Nee, het is niet zo eenvoudig als je denkt.

Helaas is de werkelijkheid anders. De afgelopen jaren hebben we in onze fotostudio aardig wat kersverse (en meer ervaren) ondernemers mogen verwelkomen. Stuk voor stuk verkopen zij hun producten online en dus ook via bol.com en aan mij de taak om daar goede foto’s en/of video’s van te maken.

Aangezien er in het maken van kwalitatief goede productfoto’s en -video’s aardig wat tijd kan gaan zitten, heb je voldoende gelegenheid om een en ander te bespreken met je opdrachtgevers.

Nu ben ik van nature al erg nieuwsgierig en vind ik het erg leuk om de (succes)verhalen van andere ondernemers te horen.

De concurrentie is enorm

Wat mij in deze gesprekken duidelijk werd, is dat online verkoop via populaire platforms niet bepaald een zaak is van “effe een accountje openen en knallen maar”.

Het punt is namelijk dat er inderdaad heel veel mensen zijn, die spullen online verkopen.
Als je bij bol.com bijvoorbeeld gaat zoeken naar Airpods, dan krijg je ruim 4100 (!!) zoekresultaten.
Breng je dan je selectie terug naar draadloze oordopjes, dan blijven er nog steeds 1504 resultaten over. Probeer er dan maar eens voor te zorgen dat je op de eerste pagina komt te staan met jouw producten! Sta je op pagina 3 of verder, dan wordt het een hele klus, zo niet onmogelijk, om je voorraad leeg te verkopen.

Hoe dan wel?

Is het dan een onbegonnen zaak om online te gaan verkopen?
Dat niet! Maar in alle gesprekken kwam wel telkens een  aantal factoren aan de orde, die van invloed zijn op de vraag hoe succesvol je kunt zijn:

Een interessant product

Wil je goed verkopen, dan doe je er slim aan om producten uit te kiezen die door niet zo gek veel anderen worden aangeboden.
Zeker als je in kleinere hoeveelheden inkoopt doe je hier goed aan. Bij een populair product, zoals de airpods, is de concurrentie enorm en zul je het snel afleggen tegen grotere partijen.

Massa is Kassa

Koop je groot in, dan kun je lagere inkoopprijzen bedingen en daarmee makkelijker de concurrentie aangaan met aanbieders die soortgelijke producten aanbieden.
Als je 100 airpods inkoopt en je concurrent er 4000 koopt, dan is het voor je concurrent makkelijker om lagere prijzen te hanteren en toch een aardige winst te maken.

Goede omschrijving

Een uitgebreide omschrijving van het product met de juiste zoektermen, kan er voor zorgen dat jouw producten eerder in de zoekresultaten worden getoond.
Ik heb ondernemers gesproken, die het omschrijven van hun producten zelfs hebben uitbesteed om zo hun verkoop (met succes) te verhogen.

Unieke productfoto’s

Nu komen we in mijn straatje terecht!
Content is king en dat geldt ook bij de populaire verkoopplatforms. Veel verkopers gebruiken de standaard productfoto’s van de leverancier, die overigens vaak van prima kwaliteit zijn. Het nadeel is alleen dat je ziet dat veel aanbieders dezelfde foto’s gebruiken en je je daarmee dus niet kunt onderscheiden en verdwijnt in de massa.

Reviews

Ook (positieve) reviews zijn nuttig om boven in de zoekresultaten te verschijnen. Hoe meer goede reviews, hoe relevanter je wordt en je dus eerder wordt getoond.

Vraag dus na iedere verkoop een review.

Productvideo’s

Naast goede productfoto’s, zijn er ook steeds meer ondernemers die een video laten maken van hun producten. De reden is simpel: Productvideo’s kunnen de conversie verhogen.
Eigenlijk vrij logisch. Als het merendeel van de ondernemers geen productvideo heeft en jij als enige wel, dan is de kans groot dat jouw product eerder wordt getoond dan die van je concurrent.

Over Emiel Lops Fotografie

Sinds 2011 ben ik werkzaam als professioneel fotograaf en heb ik mij gespecialiseerd in bedrijfsfotografie en zakelijke portretfotografie.
Hoewel mijn standplaats Rotterdam is, ben ik werkzaam door heel Nederland en daarbuiten.

Geïnteresseerd in mijn fotografie? Neem contact op en ik bespreek graag de mogelijkheden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *