Bedrijfsfotografie: Eigen personeel of professionele fotomodellen?

 Bedrijfsfotografie is een krachtig instrument dat kan worden ingezet om potentiële klanten over te halen om je product of dienst af te nemen. Zeker als MKB-er, wil je liever geen stockfoto’s laten zien, maar het originele werk. Zo kun je je klanten laten zien wat je als bedrijf doet en ze een idee geven van wat ze kunnen verwachten als ze met jou zaken gaan doen.
Bij de voorbereidingen van de fotoshoot wordt regelmatig gevraagd of er gebruik moet worden gemaakt van professionele modellen of dat het eigen personeel voor de fotografie moet worden ingezet.
In dit artikel geef ik je een aantal aandachtspunten met betrekking tot het gebruik van professionele modellen, dan wel eigen medewerkers voor je bedrijfsfoto’s.

Kosten

Als eerste de kosten. Professionele modellen inhuren kost nu eenmaal geld. Niet alleen betaal je de kosten voor de diensten van het model, maar ook het modellenbureau vraagt een bemiddelingsfee. Afhankelijk van de duur van het gebruik van de foto’s en de verschillende media waarin ze gebruikt worden kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht en dit kan aardig in de papieren lopen.

Door gebruik te maken van eigen personeel voor je bedrijfsfotografie kun je dus aardig besparen op de kosten, immers staan zij al op de loonlijst.

Geloofwaardigheid

Multinationals en andere grote organisaties maken vaak gebruik van stockfoto’s en/of van professionele modellen. Een energiebedrijf bijvoorbeeld wil een zo breed mogelijk publiek bereiken en zal dus ook redelijk algemeen beeld gebruiken. Neem je als klant contact op, dan verwacht je niet de dame of heer, die op de website schittert aan de telefoon te krijgen. Ook die leuke supermarktmanager, die je vrijwel dagelijks in commercials voorbij ziet komen zul je nooit tegen het lijf lopen als je je wekelijkse boodschappen gaat doen.

Bij het MKB is dat wel anders. Niet voor niets zie je bij veel kleinere organisaties een pagina “over ons”of “ons team” op de website staan. Je mag verwachten dat de personen op die pagina ook daadwerkelijk in dat bedrijf werken. Ik check altijd even deze pagina’s om een idee te krijgen van het bedrijf.

Wil je je klanten een kijkje geven in de werkzaamheden van je organisatie, dan ontkom je er niet aan om op de werkvloerfoto’s te maken en wil je zo authentiek mogelijk over komen. Het al dan niet inzetten van een extern model is dan echt iets om goed over na te denken.

Een tijdje geleden moest ik foto’s maken in een ziekenhuis maken en de klant koos ervoor om gebruik te maken van een model dat zich voor moest doen als verpleegkundige.
Aangezien ik in een eerdere carrière (lang geleden) in de zorg heb gewerkt, weet ik welke dresscode er voor deze beroepsgroep geldt.  Sieraden, gelakte lange nagels en los haar zijn uit den boze en het model beschikte over al deze zaken. Niet bepaald een geloofwaardig beeld dus, wat ik overigens wel ter plekke en in de nabewerking heb aangepast.

Wellicht is bovenstaande een suf voorbeeld, maar bedenk dat er veel beroepen zijn waar zeer strenge eisen worden gesteld aan veiligheid of hygiëne. Houd hier dus rekening mee als je besluit om modellen te gebruiken voor je bedrijfsfoto’s!

Contracten

Kies je ervoor om je eigen medewerkers te laten schitteren in je bedrijfsfoto’s, dan doe je er goed aan om het gebruik van de foto’s vast te leggen in een contract. Zo ontstaat er achteraf geen discussie en voorkom je dat je opnieuw bedrijfsfoto’s moet laten maken.

In het verleden heb ik een klant hier meerdere malen voor gewaarschuwd, maar deze vond het niet nodig om een contract af te sluiten. Een stagiaire stond model voor een verpakking en nadat er inmiddels duizenden verpakkingen waren gedrukt, gaf de stagiaire aan dat ze bij nader inzien toch niet wilde dat de foto’s gebruikt zouden worden.
Geen contract, dus de klant kon niet anders dan de verpakkingen vernietigen en een nieuwe fotoshoot in te plannen.
Een ander voorbeeld speelde eerder bij Coolblue. In dit geval werd de werkgever weliswaar in het gelijk gesteld, maar voorkomen is altijd beter dan genezen!

Imago

Naast het risico van het werken zonder contracten is er nog een ander risico aan het gebruiken van eigen medewerkers in je bedrijfsfotografie.
Hoe graag we ook zouden willen dat het personeel loyaal en van onbesproken gedrag is, gaat het wel eens verkeerd.

Voor een organisatie in Noord Holland maakte ik een serie portretten op locatie om te gebruiken op de “werken bij” pagina. Helaas bleek één van de medewerkers een greep in de kas te hebben gedaan en wil de werkgever (begrijpelijkerwijs) de foto’s niet meer gebruiken.

In dit geval was de schade redelijk te overzien, maar er zijn een stuk vervelender gevallen bekend.

Ervaring voor de camera

Eerlijk is eerlijk. Een professioneel model is het gewend om voor de camera te staan, is zich bewust van zijn/haar houding en is vaak makkelijk aan te sturen.
Bij eigen personeel is dat vaak een stuk lastiger. Veel mensen vinden het ongemakkelijk om gefotografeerd te worden.
Een professioneel model beweegt zich dus vaak makkelijker voor de camera, maar heeft uiteraard niet de kennis, die bij specialistisch werk komt kijken. De manier waarop gereedschap wordt vast gehouden, persoonlijke bescherming en houding verraden vaak al snel of je met een model of een specialist te maken hebt.

Geïnteresseerd in mijn bedrijfsfotografie?

Emiel Lops Fotografie is gespecialiseerd bedrijfsfotograaf en werkzaam in heel Nederland en daar buiten.
Benieuwd naar meer bedrijfsfoto’s? Kijk dan in het portfolio bedrijfsfotografie of neem contact op voor meer informatie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *